بوم کسب و کار ناب و معرفی کاربردی ویژه استارتاپ ها

بوم کسب و کار ناب و معرفی کاربردی ویژه استارتاپ ها: Lean usiness Canvas اقتباسی از بوم مدل کسب و کار است و در مقایسه با نوشتن یک طرح تجاری که ممکن است هفته ها طول بکشد ، می توانید از یک Lean usiness Canvas استفاده کنید که تصویری از ایده تجاری شما را ترسیم می کند. فقط در عرض چند ساعت سود کسب می کنید.

بوم کسب و کار ناب و معرفی کاربردی ویژه استارتاپ ها
بوم کسب و کار ناب و معرفی کاربردی ویژه استارتاپ ها
بوم کسب و کار ناب چیست؟

مانند یک طرح تجاری ، یک بوم کسب و کار ناب دارای 9 بخش (بلوک) است با این تفاوت که بوم ناب کسب و کار متناسب با نیازهای یک شرکت نوپای ناب طراحی شده است. بوم تجاری خالص برای فرآیند ایده پردازی یک تجارت بالقوه بسیار مناسب است و منطقاً با بررسی مشکلات مشتری (مشکل) شروع می شود و تا انتها یعنی “برتری مطلق” پیشرفت می کند.

در دنیای تجارت ، ساختارها و ساختارهای مختلفی برای تجارت وجود دارد که در نهایت بیشتر آنها ارزشی فراهم نمی کنند ، اما بوم خالص کسب و کار عاری از این مشکلات است و به عنوان ابزاری یک صفحه ای از بوم تجاری محسوب می شود. . در واقع ، همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ، Lean Canvas ناب بر اساس مدل کسب و کار ساخته شده است. تصویر زیر بوم مدل کسب و کار را نشان می دهد که با بوم خالص تجاری متفاوت است.

تفاوت بوم خالص و بوم تجاری

در تفاوت بین یک بوم ناب و یک بوم تجاری ، یک بوم بدون چربی برای استارتاپ ها طراحی شده است تا روند ناب برای استارتاپ ها را پوشش دهد. از این بوم برای ارزیابی ایده ها و مفاهیم استفاده می شود. به طور معمول ، شرکت ها پس از ارزیابی از شغل خود ، به بوم مدل کسب و کار می روند.

در تصویر بالا تفاوت های بوم خالص و بوم تجاری را مشاهده می کنید. در طراحی این بوم باید عناصری را در نظر گرفت که استارتاپ ها درگیر آن هستند. بنابراین ، در بوم خالص ، “مشکل” جایگزین “شرکای اصلی” شده است. آنها همچنین از “راه حل ها” به جای “فعالیت های کلیدی” استفاده می کنند. “معیارهای کلیدی” نیز جایگزین “منابع اصلی” شده است زیرا استارت آپ ها در ابتدا با آمار زیادی روبرو هستند. «ارتباط با مشتری» جای خود را به «برتری مطلق» نیز داده است که در ادامه این متن به طور کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب بوم خالص تجاری

قبل از توضیح بوم خالص کسب و کار ، بهتر است اشاره مختصری به مزایا و معایب بوم خالص تجاری داشته باشید.

مزایای یک بوم کسب و کار ناب

مزایای این بوم در زیر ذکر شده است:

این بوم درک مسئله و حل آن توسط تجارت متمرکز است.
با کمک بلوک راه حل ، ایده های ساده ای را برای حل مشکلات بررسی می کند.
برای ارزیابی مشاغل از ابزار اندازه گیری استفاده می کند.
در صورت عدم اطمینان ، از فرضیه ها و داده های ناقص استفاده می شود.
معایب بوم کسب و کار ناب
مضرات این پیشنهاد رادیکال به شرح زیر است:

صرف نظر از شرایط خارجی ، تأکید زیادی بر شرایط داخلی دارد.
تفکر استراتژیک را محدود می کند.
فاقد بلوک “منبع” است که ایده های غیرواقعی در محصول ایجاد می کند.

چه زمانی از بوم کسب و کار ناب استفاده کنیم؟

در ابتدای کار، بوم کسب و کار ناب و بوم مدل کسب و کار با یکدیگر مشابه هستند چراکه هردو کمک می‌کنند تا تصویری از کسب‌وکار را در یک قاب بزرگ داشته باشیم. با این وجود، تمرکز بوم کسب و کار ناب بر کارآفرینی است و برای کسب و کارهای نوپا طراحی شده است. ساخت این بوم ممکن تنها چند دقیقه زمان ببرد. این بوم با جذب ایده‌های شما و جمع‌آوری بازخوردها و تکرار پویای این فرآیند سبب می‌شود تمرکز بیشتری بر روی کسب و کار خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید